3D printing

3D-printen is een essentiële factor van de vierde industriële revolutie en levert een belangrijke bijdrage aan de verschuiving naar een meer circulaire en inclusieve economie. Zo helpen de HP Jet Fusion 3D printoplossingen het ontwerpen opnieuw uit te vinden. Onderdelen kunnen bijvoorbeeld gemaakt worden om materialen optimaal te gebruiken terwijl ze tegelijkertijd fijne details en stevigheid combineren. Daarnaast brengt 3D-printing de productie ook dichter bij de plaats van consumptie waardoor de toeleveringsketen eenvoudiger wordt.

Het verschil tussen 3D-printen en een meer traditionele productie?

ONTWERP

  • Innovatieve ontwerpen waaronder complexe/lichtgewicht componenten
  • Geoptimaliseerde materialen om verspilling van grondstoffen te vermijden

PRODUCTONTWIKKELING

  • Maatwerk en innovatie
  • Snellere iteratie en minder tooling

DISTRIBUTIE

  • Minder transport van producten en een lagere bijbehorende impact

MANUFACTERING

  • Vereenvoudigde toeleveringsketens en meer lokale productie
  • De digitalisering van de toeleveringsketen verbetert de veerkracht en verkleint de risico’s
  • Korte, snelle, kostenefficiënte runs
  • Betere afstemming van vraag en aanbod en minder verspilling
  • Lagere voorraadkosten

GEBRUIK

  • Onbeperkte beschikbaarheid van reserveonderdelen

L’Oréal maakt gebruik van de 3D printing-technologieën die HP biedt

L’Oréal wil niet enkel haar productieflexibiliteit verhogen, maar ook innovatieve verpakkingen maken en de klantervaring verbeteren. Hiervoor maakt L’Oréal gebruik van de 3D printing-technologieën die HP biedt. Zo verlaagde de kost met maar liefst 33 % en kon men tot wel 66 % tijd besparen.

Philips Lighting ondervond de voordelen die 3D Printing kan bieden

Tijdens het productieproces merkten medewerkers van Philips Lighting dat enkele onderdelen gemakkelijk stuk gingen. Samen met Materialise werden twee onderdelen ontwikkeld in metaal; goed voor een kostenbesparing van maar liefst € 89.000 per jaar.

Bekijk ook­ … ­ ­ ­  Werkstijl­ ­ ­ |­ ­ ­ Ecologische initiatieven­ ­ ­ |­ ­ ­ Producten